Kedves Olvasók! Most az egykori és jelenleg üzemelő BUDAPESTI ÉJSZAKAI JÁRATOK TÖRTÉNETÉT MUTATOM BE!
A kezdet:
Az Éjszakai villamos hálózat végleges felszámolását a 90-es évek legvégén kezdődött el. A legutolsó járatok a 31É (Közvágóhíd-PE. Pacsirtatelep) és a 49É (Moszkva tér-Móricz Zsigmond körtér) voltak. Ezután teljes buszos kiszolgálás történt a Fő-tömegközlekedési útvonali gerinc útvonalakon, de ez nem nevezhető igazán teljes mértékű lefedésnek, így sok helyen akadtak kiszolgálatlan kerületek, és Fő-tömegközlekedési útvonalak. 2005 előtt se változott a helyzet, csak annyiban, hogy pl. a 97-es és 69-es busznak 0.00-kor (Rákoskeresztúrról) volt egy úgymond utasok által igénybevehető Szolgálati Járat pár.
Érdekes járat volt a 2005 előtti menetrendi térképen a 45É a Baross térről, de megemlíthetnénk a 28É-t, ami a volt nappali 185-ös busz Végállomásához vitte az utasokat. De érdemes megemlíteni a Váci úton ketté válló 14É és 50É párost is. TALÁN FELTŰNIK AZ ÉRDEKLŐDÖKNEK, hogy valami 956-os jelzésű éjszakai busz is van. Érdekes története van, ennek a próbálkozásnak. Anno idején, mikor Hűvösvölgybe járt az 56-os villamos, a fekete 56-os, a Gyors 56E busz, aztán ebből a gyors 56-os nappal, hogy üzemzárás után Hűvösvölgy felé egyeltalán nem volt éjszakai kiszolgálás a II. kerületben, és a Szilágyi Erzsébet Fasoron. Ekkor üzemeltették be próbakép a Szolgálati járatot kiváltó 956-ost a nagyközönség számára a Moszkva tér és Hűvösvölgy között, ami mai napig közlekedik.
Térkép az Internetről származik.
A RÉGI "É" betűs Éjszakai járatok tábláiról, útvonalairól itt találsz képeket, információkat: http://bkvtablak.gportal.hu/gindex.php?pg=31707479
Éjszakai Szolgálati Járatok 2005-től:
BKV rájött arra, hogy sok munkatársa a Fővároshoz közel eső, úgymond elővárosokban él, ahová hajnalban és késő éjjel nincsen kiszolgálás se Volánbusszal, se vonattal. Így létre jött egy nagyon érdekes Szolgálati járati hálózat, ami olyan területeket is érintett az elővárosokban, ahol menetrendszerinti BKV járat meg se fordult nappal! A Szolgálati Járatokra, csak a BKV dolgozói és hozzátartozói vehették igénybe. A JÁRATOK JELŐLÉSE MINDIG "SZ" BETŰVEL KEZDŐDÖTT. Általábban IK415-IK435-ös buszokat osztottak ki erre a feladatokra.
Lássuk az Szolgálati járatok érdekes útvonalait nagyjából:
SZ11-Cinkotai garázs-Újszász utca-Örs Vezér tere-Tábornok utcai szálló-Kerepesi út-Trolibusz garázs-Hungária villamos kocsiszín-Fiumei út (Baross tér)-Orczy tér-Népliget
SZ12-Cinkotai utóbusz garázs-Újszász utca-Örs Vezér tere--Füredi utca-Csertő utca-Tábornok utcai szálló-Bosnyák tér-M3-as autópálya-Hungária út-Reiiter Ferenc utca-Árpád híd, metróállomás
SZ13-Cinkotai garázs-Imre utca-Rákosi út-Batthyány utca-Rákospalotai határút-Nyírpalota utca-Mézeskalács tér-Rákospalota, Fő út-Újpest-Központ-Megyer, Szondi utca-Fót, autóbuszállomás
SZ14-Cinkotai garázs-Cinkota, HÉV-állomás-Csömör, Hősök tere
SZ15- Cinkotai garázs-Jászberényi út-Kozma utca-Újhegyi út-Sibrik Miklós út-Mádi utca-Kőér utca-Kőbánya, Városközpont
SZ16-Cinkotai garázs-Kodolányi János tér-Rákoskeresztúr, Városközpont
SZ17-Cinkotai garázs-Batthyány Ilona utca-Cinkota, HÉV-állomás
SZ21-Dél-pesti garázs-Pestszentlőrinc, MÁV-állomás-Ráday Gedeon utca-Béke tér-Dél-pesti garázs
SZ22-Dél-pesti garázs-Kispest, Határ út, Kós Károly tér-Ady Endre út-Dél-pesti garázs
SZ23-Dél-pesti garázs-Darányi Ignác utca/Üllői út sarok-Gyömrői út-Vecsés, vasútállomás
SZ24-Dél-pesti garázs-Soroksár, Hősök tere, Dunaharaszti, külső/HÉV-állomás
SZ25-Dél-pesti garázs-Soroksár, Hősök tere-Dél-pesti garázs
SZ26-Troli garázs-Kispest, Határ út-Baross utca-Mezsgye utca-Dél-pesti garázs
SZ27-Dél-pesti garázs-Kispest, Határ út-M3 METRÓ, KŐÉR UTCAI telepe
SZ28-Lakihegy-Halásztelek, Kossuth Lajos utca/Volánbusz megálló
SZ31-Kelenföldi garázs-Kelenföldi villamos kocsiszín-Mórics Zs. körtér-Astoria
SZ32-Kelenföldi garázs-Móüricz Zsigmond körtér-Boráros tér
SZ33-Kelenföldi garázs-Alkotás utca-Moszkva tér
SZ34-Kelenföldi garázs-Budaörs, Gimnázium-Törökbálint, Márta utca-Érd, utóbuszállomás-Érd-Parkváros, Bem József tér
SZ35-Kelenföldi garázs-Budafok, Városháza tér-Mechanikai Művek-Kamaraerdő-Diósd, Szabadság útja-Tárnok, Rákóczi Ferenc utca/Dózsa György utca sarok-Érd, autóbuszállomás-Érd-Parkváros, Bem József tér
SZ36-Kelenföldi garázs-Budaörs, Gimnázium-Törökbálint, Márta utca
SZ37-Kelenföldi garázs-Móricz Zsigmond körtér-Boráros tér-Üllői út-Baross utca-Népszínház utca-Orczy tér-Kálvin tér-Deák Ferenc utca
SZ41-Óbudai garázs-Békásmegyer, HÉV-állomás-Békásmegyer, Újmegyeri tér-Csillaghegy, HÉV-állomás, Óbudai garázs
SZ42-Óbudai garázs-Mátyás Király útja-Békásmegyer, HÉV-állomás-Békásmegyer, Pince köz-Békásmegyer, Újmegyeri tér-Bercsényi utca-Csillghegy, HÉV-állomás-Óbudai garázs
SZ43-Óbudai garázs-Mátyáskirály útja-Békásmegyer, HÉV-állomás
SZ44-Óbudai garázs-Bogdáni út-Árpád híd, metróállomás-Újpest-Városközpont-Rákospalota, Székely Elek út
SZ45-Óbudai garázs-Árpád híd, metróállomás
SZ46-Rákospalota-Újpest, MÁV-állomás-Újpest-Központ-Árpád híd, metróállomás-Óbudai garázs
SZ47-Óbudai garázs-Pilisborosjenő, Kossuth Lajos tér
SZ48-Óbudai garázs-Solymár, PEMŰ-Solymár, Anna kápolna
SZ49-Hűvösvölgy-Nagykovácsi, Templom tér
SZ51-Troli garázs-Bosnyák tér-Nyírpalota utca-Káposztásmegyer, Megyeri út
SZ52-Boráros tér-Orczy tér-Baross tér-Lehel tér-Árpád híd, metróállomás
SZ53-Rákoskeresztúr, Városközpont-Rákos, MÁV-állomás-Sörgyár-Liget tér-Trolibusz garázs-Hungária villamos kocsiszín-Baross tér
2005. Szeptember 1-től:
Ekkor minden megváltozott, a régi rendszer eltűnt, eltűntek az "É" betűs éjszakai járatok Budapest utcáiról. A VEKE klub által beadott fejlesztési dokumentumát elfogadta a Fővárosi Közgyűlés, és megjelent a 900-as számcsoportba tartozó ÚJ ÉJSZKAI JÁRATOK. Ezek már Budapest összes kerületét lefedték, feltártak eddig ismeretlen és ki nem szolgált helyeket-Fő tömegközlekedési útvonalakat. De így is maradtak úgymond egy-két helyen lyukak a térképen, ahol máig nincsen kiszolgálás. Újdonságnak számított, hogy a legtöbb Budapesthez fekvő elővárosba így már rendszeres éjszakai járat közlekedett. Így újdonságnak számított a 922-es, 943-as, 972-es, 992-es járatok.
Aztán megjelent 2006-ban a VEKE javaslatára az ÉJSZAKAI MENETJEGY. Végül ez egy nagyon rövid életet élt dolog volt, és a lényege az volt, hogy az akkor Újonnan bevezetett biztonsági Szolgálat a BKV-nál éles helyzetbe is ki legyen próbálva. Az Éjszakai járatokra nem volt érvényes semmilyen előre megváltott bérlet- napijegy-heti jegy, de még vonaljegy se, hanem amit a járművezetőnél lehetett kapni sok busz járaton ANNO, azt lehetett vételezni felszállás előtt a BKV ellenőreitől és a Biztonsági Szolgálat munkatársaitól. Ez a rendszer akkora fennakadásokat okozott, és torlódásokat, hogy nem lehetett vállalni azt, hogy tovább üzemeltessék ezt a rendszert. Így ez bukta maradt. Az alap ötlet az volt, hogy Európában sok helyen kialakult fejlett éjszakai hálózathoz az ottan utazók magasabb viteldíjat fizetnek. Ezt szerették volna Budapesten is megvalósítani.
Paraméterkönyvek és az Éjszakai hálózat összekötődése:
A hálózat hatékonyabb működése érdekében, és a kevesebb átszállások elérése érdekében összevontak-illetve megszűntettek végleg vonalakat, és módosítottak, hogy a fel nem tárt területeket is be lehessen legalább csatolni a Belvárost átszelő járatokhoz.
2006-ban lett ez a kicsit furcsa elképzelés:
Megjelent a 999-es járat Dél-pesti garázs és a Hoffer Albert utca környékén. A 931-es Árpádföldre már nem a Nyugati pályaudvartól ment ki, hanem a 911-es járat megszűnésével a Rózsadombról. Megjelent a 990-es járat Normafáról Rákoskeresztúrra.
2008-as Paramétereskönyv változások azt hozzták el, hogy 997-es Rákoskerti hurok Éjszaki járatott összekötötték a Normafáról közlekedő 990-es járattal. A 969-es járat végkép megszűnt, mint nappali elődje a 69-es, őt teljes vonalhosszába a 956-os Pesthidegkútról jövő járat váltotta fel. Vagy megjelent éppen a 914A járat.
AZTÁN EGY KIS SZÜNET UTÁN IDÉN KEZDTÉK ÚJRA, DE MOST MÁR A BKK UTASÍTÁSÁRA ÚJJÁSZERVEZNI AZ ÉJSZAKAI KÖZLEKEDÉST.
A BKK megint megpróbálja az ANNO a VEKE javaslatát újra megvalósítani, de most érvényes mindenfajta bérlet és jegy az éjszakai hálózatra, DE SZÓLÓ VONALAKON ELSŐ AJTÓS FELSZÁLLÁSI RENDET VEZETTEK BE, miután elbukta a Főváros az úgymond Éjszakai jegy bevezetését anno. Előtte pedig megint egy-két járat útvonala változott és új járatok jöttek létre, mint pl. a 968-as, vagy a Reptéri 900-as. Érdekes színfolt lett a Solymári 964-es járat is. Erről bővebben itt olvashatsz, a hivatalos tájékoztatóról, és az új menetrendekről:
VÉGE!
Ha tetszett a három rövid bemutatom a BUDAPESTI ÉJSZAKAI JÁRATOK TÖRTÉNETÉT BEMUTATÓ ÍRÁS SOROZATOM, akkor nyugodtan írjál véleményt! Köszönöm!
Írta: Borhegyi Norbert